Badanie satysfakcji pasażerów kolei 2023 - UTK
W czerwcu bieżącego roku Urząd Transportu Kolejowego rozpoczął III edycję badania satysfakcji pasażerów kolei. Poprzednio opinie pasażerów zbierane były w latach 2019 i 2021. Od tego czasu nastąpiło wiele istotnych zmian na rynku przewozów pasażerskich , w związku z czym UTK chce ponownie poznać opinie podróżnych o polskiej kolei, dając tym samym możliwość wyrażenia swojej opinii na temat komfortu podróżowania, rozkładów jazdy czy dostępności polskiej kolei, a także przekazania swoich oczekiwań w zakresie pożądanych zmian. Uzyskane wyniki staną się przydatne także podmiotom rynku kolejowego, aby mogły efektywnie dążyć do realizowania oczekiwań pasażerów.
Badanie potrwa do 15 września 2023 r. W tym czasie, osoby zainteresowane będą mogły podzielić się swoją opinią na temat transportu kolejowego skanując kod QR znajdujący się na poniższym plakacie, który przekieruje ich bezpośrednio do ankiety.
Wyniki badań zostaną poddane analizie, a następnie opublikowane na stronie UTK wraz z wynikami z poprzednich lat.
Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)
Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) to przedsięwzięcie organizacyjno-techniczne polegające na uruchomieniu szynowego systemu transportowego na terenie województwa z wykorzystaniem istniejącej sieci kolejowej. Obecnie funkcjonują trzy linie SKA:
- SKA1: Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia;
- SKA2: Sędziszów – Kraków Główny – Podbory Skawińskie – Przeciszów;
- SKA3: Oświęcim – Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.
Koleje Małopolskie sp. z o.o.
W celu realizacji zadań przewozowych w regionalnym transporcie kolejowym w grudniu 2013 roku Samorząd Województwa Małopolskiego powołał Spółkę Koleje Małopolskie sp. z o. o.
Spółka ta jest podmiotem, w którym 100% udziałów posiada Samorząd Województwa Małopolskiego reprezentowany przez Zarząd Województwa Małopolskiego.
Więcej informacji dotyczących Spółki Koleje Małopolskie dostępnych jest na stronie: kolejemalopolskie.com.pl
Obowiązujące ceny biletów
Od dnia 2 listopada 2022 r. zaczął obowiązywać nowy cennik biletów w transporcie kolejowym na obszarze Województwa Małopolskiego. Natomiast od roku 2020 r. obowiązuje pełna integracja biletowa w przewozach kolejowych organizowanych przez Samorząd Województwa Małopolskiego. Ujednolicone zostały oferty biletowe dostępne w pociągach obsługiwanych przez Koleje Małopolskie i POLREGIO oraz wprowadzone zostały nowe oferty specjalne – „Bilety Małopolskie”.
Baza taboru
Począwszy od roku 2003 Województwo Małopolskie dokonuje zakupu taboru wykorzystywanego do obsługi połączeń kolejowych na terenie Małopolski uzyskując poprawę komfortu podróżowania i jakości oferty przewozowej.
Zakupione pojazdy są udostępniane operatorom świadczącym usługę w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.
Województwo Małopolskie jest właścicielem 45 pojazdów (w tym 42 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych).